LADING

cukier a zdrowie jamy ustnej

cukier nie oddaj mu swoich zebówPrawdopodobnie słyszałeś to nieskończenie wiele razy przez całe swoje życie – jedzenie słodyczy psuje zęby. Jakkolwiek dieta bogata w cukry proste na pewno sprzyja powstawaniu użytków w uzębieniu (podobnie jak sprzyja otyłości), cukier sam w sobie nie jest bezpośrednim winowajcą.

Ubytki w uzębieniu, potocznie zwane próchnicą, powstają wówczas, gdy bakterie bytujące w jamie ustnej metabolizują pozostałości cukrów znajdujących się na i pomiędzy zębami. Świetną pożywką dla bakterii (L. acidophilus oraz wielu szczepów paciorkowców) są cukry proste pochodzące ze słodyczy, czyli ciastek, cukierków, napojów słodzonych, słodzonego nabiału. Niestety bakterie doskonale sobie radzą także z węglowodanami złożonymi znajdującymi się w produktach pełnoziarnistych, warzywach i owocach. Ponadto bakterie te uczestniczą w powstawaniu płytki nazębnej. Stanowi ona doskonałe środowisko dla rozwoju bakterii.

Gdy bakterie urządzają sobie ucztę z resztek naszego jedzenia (głównie węglowodanów), produkują kwas, który w połączeniu ze śliną tworzy płytkę nazębną. To o niej mówią w każdej reklamie past i szczoteczek do zębów, jako że właśnie płytka nazębna jest bezpośrednio odpowiedzialna za próchnicę. Płytka osadza się na naszych zębach po każdym posiłku. Jeśli nie szczotkujemy dokładnie zębów, może ona prowadzić do erozji szkliwa oraz postawania mikroubytków, które później pogłębiają się, dając próchnicę.

Wspomniane ubytki mogą nam bardzo utrudnić życie, jeśli nie są leczone. Ostatecznie kwas wytwarzany przez bakterie w jamie ustnej może przeżreć się przez kolejne warstwy zęba: szkliwo, zębinę oraz miazgę, w której znajdują się naczynia krwionośne oraz nerwy. Ubytki sięgające samej miazgi to te najboleśniejsze – to właśnie wtedy wyjemy z bólu.

W ostatecznym rozrachunku cukier rafinowany jest jednym z wielu węglowodanów, które mogą nas wysłać na fotel dentystyczny, ale poczekajmy jeszcze chwilę z zamienianiem jabłka na syrop glukozowo-fruktozowy. Dieta bogata w produkty roślinne niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych, a jedną z nich jest zdrowie jamy ustnej. Dlaczego? Miękkie owoce i warzywa nie przyklejają się do zębów, łatwo zmywają się z ich powierzchni dzięki obecności śliny. To dobra informacja dla nas, gorsza dla płytki nazębnej.

Na koniec warto zwrócić uwagę na nie tylko na to, co się je, ale również w jaki sposób. Wypicie soku owocowego bogatego w cukry proste, tzw. „duszkiem”, powoduje mniejsze szkody w naszym uzębieniu niż popijanie tegoż soku przez cały dzień. Ma to znaczenie, ponieważ kwas wytwarzany przez bakterie utrzymuje się w jamie ustnej przez około 30 minut. Dlatego gdy podgryzamy kolejne ciasteczko bądź bierzemy kolejny łyk napoju, licznik się zeruje za każdym razem i nasze zęby są dłużej wystawione na szkodliwe działanie płytki nazębnej. Ponadto gazowane napoje zawierają kwas fosforowy i cytrynowy, które niszczą szkliwo. Dlatego po zjedzeniu posiłku zawierającego produkty kwasotwórcze, warto sięgnąć po szczoteczkę i pastę i zadbać o higienę jamy ustnej.

Artykuł ze strony Fundacji Szczęśliwi bez cukru, z którą współpracuję jako specjalista.